stowarzyszenie kultury fizycznej sportu i turystyki niewidomych i słabowidzacych Stowarzyszenie kultury fizycznej sportu i turystyki niewidomych i słabowidzacych

System licytacyjny

Pobierz

SYSTEM LICYTACYJNY

Opracowany przez

Arcymistrza Międzynarodowego

ROMANA KIERZNOWSKIEGO

 
LICYTACJA JEDNOSTRONNA
 
OTWARCIA
1 trefl : wieloznaczne:
a)     12(11)-14 PC, przygotowawcze.
b)    11+ PC, skład 4-4-1-4.
c)     15+ PC, skład 5+ trefli (bez innej piątki).
d)    18+ PC, skład zrównoważony.
e)     19+ PC, na dowolnym składzie (18+ PC na 5-4 w starszych!).
1 karo : naturalne:
a)     10-21 PC, skład 5+ kar lub 4-4-4-1 z 4 kar.
b)    11-14 PC, skład 4 kar i 5 trefli.
1 kier/pik : naturalne, 11-18 PC, skład 5+ kierów / 5+ pików.
1 NT : 15-17 PC, skład zrównoważony (może być starsza piątka).
2 trefl : 10-14 PC, skład 6+ trefli lub 5+ trefli i 4 kiery/piki.
2 karo : Multi 5-10 PC, kolor 6 kierów / pików.
2 kier : 5-10 PC, skład 5 kierów i 5 pików / trefli / kar.
2 pik : 5-10 PC, skład 5 pików i 5 trefli / kar.
2 NT : 5-10 PC, skład 5 trefli i 5 kar.
3 trefl/karo/kier/pik : naturalne bloki w/g prawa 4-3-3-2, 6-7 lew.
3 NT : na pierwszym i drugim ręku - pełny kolor 7+ bez dojścia,
           na trzecim i czwartym ręku - do gry.
4 trefl/karo : bloki na pełnym kolorze starszym (teksas na kiery/piki),
           około 9 lew.
4 NT : blok na pełnym kolorze młodszym.
 
OTWARCIE 1 TREFL
 
Pierwsza odpowiedź:
     1 karo : a) 0-6 PC, skład dowolny, negat.
    b) 7-11 PC, skład niezrównoważony, na kolorach młodszych
        5+ trefli / kar.    
     1 kier/pik : 7+ PC, kolor 4+ kierów / pików.
     1 NT : 7-10 PC, skład zrównoważony, bez starszej czwórki.
     2 trefl/karo : 11+ PC, kolor młodszy 5+ trefli / kar, forsuje do dogranej.
     2 kier/pik : 13+ PC, kolor 6+ kierów / pików z dwoma figurami, forsuje
                         do dogranej. 
     2 NT : 11-12 PC, skład zrównoważony, bez starszej czwórki.
     3 trefl/karo : 11+ PC, kolor 6+ trefli / kar ze starszymi figurami.
     3 kier/pik : 5-6 PC, kolor 7+ kierów / pików ze starszymi figurami,
                         nic z boku.
     3 NT : 13-16 PC, skład zrównoważony, bez starszej czwórki.
     4 trefl/karo : pełny kolor starszy 7+ (teksas na kiery / piki).
 
Dalsza licytacja:
1 trefl          1 karo
?
1 kier/pik : kolor 3+ kiery / piki.
1 NT : 18-21 PC, skład zrównoważony.
2 trefl : 15+ PC, skład 5+ trefli, może być starsza czwórka.
2 karo : Acol .
2kier/pik : 18+ PC, kolor 5+ kierów / pików, nie forsuje.
2 NT : 22-24 PC, skład zrównoważony.
3 trefl/karo : kolor 6+ trefli / kar.
3 kier/pik : samo-uzgodnienie kierów / pików.
3 NT : do gry.
4 trefl/karo : samo-uzgodnienie trefli / kar, dalej cue bid sterowany.
1 trefl          1 karo
1 kier           ?
               2 pik : 9-11 PC, modelowa ręka 1-3-5-4.
               2 NT : 9-11 PC, modelowa ręka 3-1-5-4.
               3 trefl : 9-11 PC, kolor 6+ trefli, słabe.
               3karo : 9-11 PC, kolor 6+ kar, słabsze niż w sekwencji: 1trefl-3karo.
               3 pik : 9-11 PC, modelowa ręka 0-3-5-5.
1 trefl          1 karo
1 pik            ?
               2 NT : 9-11 PC, modelowa ręka 1-3-5-4.
               3 trefl : 9-11 PC, kolor 6+ trefli, słabe.
               3karo : 9-11 PC, kolor 6+ kar, słabsze niż w sekwencji: 1trefl-3karo.
               3 kier : 9-11 PC, modelowa ręka 3-1-5-4.
1 trefl          1 karo
1 NT             ?
               dalsza licytacja jak po otwarciu 1 NT, za wyjątkiem:
               3 trefl/karo : 9-11 PC, kolor 6+ trefli / kar, słabe.
1 trefl          1 karo
2 trefl          ?
               2 karo : 7-11 PC, pytanie o charakter ręki.
               2 kier/pik : naturalne, sing off.
               3 trefl : poważny inwit bez starszej czwórki, po tym odpowiedzi:
                        3 karo/kier/pik oznaczają krótkość w licytowanym kolorze.
               3karo : 9-11 PC, słaby kolor karo.
               3 kier/pik : 9-11 PC, dobry kolor, karta inwitująca.
1 trefl          1 karo
2 trefl          2 karo
?
2 kier/pik : kolor 4 kiery / piki, nadwyżka, po tym odp.: 3 karo - sing off.
2 NT : bez starszej czwórki, nadwyżka, po tym odp.: 3 trefl/karo - sing off.       
3 trefl : 15-18 PC, bez starszej czwórki, po tym odp.: 3 karo - sing off.
3 karo : autosplinter.
3 kier : autosplinter.
3 pik : autosplinter.
1 trefl          1karo
2 karo          ?
               2 kier : drugi negat.
               2 pik : wyczekujące, bez dobrej piątki.
               3 trefl/karo/kier/pik : dobry kolor.
               2/3 NT : 7-11 PC, skład 5-4 w kolory młodsze, bez układu na 3 NT.
1 trefl          1karo
2 NT            ?
               3 trefl : Stayman, teraz:
                        3 karo : brak koloru 4 kier / pik, po tym:
                                        3 kier, 4 pik, 5kier jest nie forsujące,
                                        3 pik, 4 kier, 5 pik jest forsujące.
                        3 kier/pik : licytowana czwórka, bez drugiej starszej czwórki.
                        3 NT : obie starsze czwórki, dalej uzgodnienie teksasem.
               3 karo : teksas.
               3 kier : teksas, teraz po przyjęciu teksasu przez 3 pik :
                        4 trefl/karo : skład 5 pików i 4+ trefli / kar,
                        4 kier : skład 5 pików i 5 kierów.
               3 pik : duży układ na kolorach młodszych.
               3 NT : do gry.
               4 trefl/karo : 9-11 PC, kolor 6+ trefli / kar, słabe.
1 trefl          1 kier/pik
2 karo : odwrotka, teraz:
               2 kier : słaba czwórka w kolor otwarcia.
               2 pik : słaba piątka w kolor otwarcia.
               2 NT : silna czwórka w kolor otwarcia.
               3 trefl/karo : naturalne, kolor 5+ trefli / kar, silne i starsza czwórka,
                                      po tym: 3 kier/pik - uzgadnia kiery / piki,
                                      inne uzgadnia drugi kolor.
               3 kier : silna piątka w kolor otwarcia.
               3 pik : silna piątka w kolor otwarcia i boczna czwórka.
               3 NT : 6+ w kolor otwarcia.
               4 trefl/karo/kier : splintery.
 
OTWARCIE 1 KARO
 
Pierwsza odpowiedź:
     1 kierkiery / piki./pik : 7+ PC, kolor 4+
     1 NT : 7-9 PC, skład zrównoważony bez starszej czwórki.
     2 trefl : 12+ PC, kolor 5+ trefli, forsuje do dogranej.
     2 karo : 10+ PC, skład 4+ kara bez starszej czwórki i 5 trefli, forsuje.
     2 kier/pik : 13+ PC, kolor 6+ kierów / pików.
     2 NT : 10-12 PC, skład zrównoważony, bez starszej czwórki.
     3 trefl : 9-11 PC, kolor 6+.
     3 karo : 6-9 PC, kolor 4+, blok.
     3 kier/pik : 12-15 PC, splintery, dopuszczają grę 3 NT.
     3 NT : 13-15 PC, skład zrównoważony, zatrzymania w kolorach starszych.
Dalsza licytacja:
1 karo          1 kier/pik
2 trefl : dwuznaczne: a) 10-14 PC, skład 5 trefli i 4 kara,
                    b) 10-18 PC, skład 5 kar i 4 trefle.
1 karo          1 kier/pik
2 karo          ?
               2 NT : nie forsuje.
               2 pik/kier : pytanie o trzeci kolor.
1karo          2 trefl
2 NT : skład 4-4-4-1 z singlem trefl, silne.
1 karo          2 karo
?
2 kier : zatrzymanie w kierach, nic nie mówi o pikach, nadwyżka.
2 pik : zatrzymanie w pikach, brak zatrzymania w kierach.
2 NT : zatrzymania w obu kolorach starszych, słabe do pasa.
3 trefl : kolor 5+ trefli, brak zatrzymań w kolorach starszych.
3karo : brak zatrzymań w kolorach starszych, słabe.
3 kier/pik : słaby splinter.
3 NT : 13-15 PC, zatrzymania w obu kolorach starszych.
4 trefl/kier/pik : silny splinter.
 
OTWARCIE 1 KIER / PIK
 
1 kier/pik      2 trefl : 11+ PC, w zasadzie naturalne, ale z fitem w kolor
                                    otwarcia i silną ręką może być licytowane z dublem.
1 kier          1 pik
2 kier          2 NT
?
3 trefl/karo : krótkość licytowana, teraz 3 kier słabe, a nowy kolor – cue bid.
3 kier : krótkość w pikach.
3 pik : skład 3 piki bez singla (3-6-2-2).
3 NT : inne ręce.
1 kier               1 pik
3 trefl/karo      3 kier : dwuznaczne: albo negat (słaba ręka z dublem),
                                       albo zachęcające do szlemika z fitem 3+, wtedy dalej
                                       licytujemy cue bid, np.:
                        1 kier          1 pik
                        3 karo         3 kier
                        3 NT            ?
                                             pas : słaba ręka z dublem w kierach.
                                             4 trefl/karo : cue bid, 11+ PC, kolor 3+ kiery.
1kier/pik        1 NT
2 kier/pik        ?
                        2 pik/2 NT : pytanie o singła, wtedy 2 NT : krótkość w pikach.
                        2 NT : kolorpiki.
                        3 trefl/karo/kier : honory w kolorze licytowanym, inwit
                                                       do końcówki w kiery / piki.
1 kier/pik        2 trefl/karo
?
2 kier/pik : minimum otwarcia, forsujące.
3 trefl/karo : 15+ PC, fit 4+.
4 trefl/karo : 11-14 PC, skład 5-5.
1 kier               2 trefl
2 karo              ?
                        2 kier: 9-11 PC, skład 5+ trefli i 3 kiery, nie forsuje.
                        3 karo : nie forsujące uzgodnienie koloru.
                        3 kier : 13+ PC, skład 5+ trefli i 3 kiery, aspiracje szlemikowe.
                        4 kier : sing off, skład 5+ trefli i 3 kiery, bez aspiracji
                                      szlemikowych.
                        4 karo : krótkość w kierach, forsuje.
1 pik                2 kier
?
2 pik : forsujące.
2 NT : 15-18 PC, ręka jednokolorowa.
3 kier : forsujące.
3 NT : do 14 PC, z fitem w kierach i krótkością w kolorze młodszym,
            dalej: 4 trefl : pytanie:
                                           4 karo : krótkość w karach.
                                           4 kier : krótkość w treflach.
1 pik                2 kier
2 pik                2 NT : forsujące.
1 kier/pik        3 treflkaro/
4 trefl/karo : wezwanie do cue bid.
 
OTWARCIE 1 BEZ ATU (1 NT)
 
Pierwsza odpowiedź:
     1 trefl : Stayman, może być słaby.
     2 karo/kier : transfer na kiery / piki.
     2 trefl : transfer na trefle lub inwit do 3 NT, bez starszych czwórek.
     2 NT : transfer na kara.
     3 trefl/karo/kier/pik : skład 5-4-3-1 ze zgłoszeniem singla.
     4 trefl/karo : teksas na kiery / piki.
     4 kier/pik : sing off.
     4 NT : inwit NT.
1 NT              2 trefl
?
2 karo : brak starszej czwórki.
2 kier : kolor 4 kiery, może być kolor 4 piki.
2 pik : kolor 4 piki, wyklucza kolor 4 kiery.
2 NT : kolor 5 kierów, dalej teksas, silne uzgodnienie.
3 trefl : kolor 5 pików, dalej teksas, silne uzgodnienie.
1 NT              2 karo/kier
2 kierkaro: zalicytowanie nowego koloru forsuje do dogranej./pik      3 trefl/
 
OTWARCIE 2 TREFL
 
Pierwsza odpowiedź:
     2 karo : pytanie o układ.
     2 kier/pik : 7-11 PC, kolor 5+ kiery / piki, nie forsuje.
     2 NT : transfer na trefle, wieloznaczne, forsuje.
     3 trefl : silny inwit do 3 NT z fitem w trefle.
     3 karo/kier/pik : kolor 6+ kara / kiery / piki, inwit do końcówki
2 trefl          2karo
?
2 kier : kolor 4 kiery.
2 pik : kolor 4 piki.
2 NT : kolor 6 trefli, ręka dobra do NT.
3 trefl : kolor 6 trefli, dół otwarcia, ręka niedobra do NT.
3karo/kier/pik : skład 6 trefli i wskazana czwórka, góra otwarcia.
2 trefl          2kier/pik
?
3 karo : solidny inwit z fitem.
3 kier/pik : lekka nadwyżka.
2 trefl          2 NT
3 trefl          ?
                     pas : sing off.
                     3karo : skład 5 kierów i 5 pików, inwit.
                     3kier/pik : skład 6+ kierów / pików, słabe, inwit.
                     3 NT : 15-17 PC, skład zrównoważony.
2 trefl          3 trefl
3karo/kier/pik : krótkość w licytowanym kolorze.
 
OTWARCIE 2 KARO (MULTI)
 
Pierwsza odpowiedź:
     2 kier : do gry, jeżeli otwierający ma kiery.
     2 pik : do gry, jeżeli otwierający ma piki (sugeruje lepsze kiery).
     2 NT : pytanie o układ.
     3 karo : chęć gry w kiery lub w piki, inwit do dogranej.
     3kier : blokujące z fitami w obu kolorach starszych.
     4 trefl : żądanie pokazania teksasem koloru otwarcia.
     4karo : pokaż kolor otwarcia.
2 karo          2 NT
?
3 trefl : dół otwarcia, po tym 3 karo - pytanie o kolor.
3 karo : kolor kiery, ładna ręka.
3 kier : kolor piki, brzydka ręka.
2 karo          3 karo
?
3 kier/pik : kolor kiery / piki, słabe.
4 trefl/karo : teksas na kiery / piki.
4kier/pik : przyjęcie inwitu.
 
OTWARCIE 2 KIER/PIK
 
2 kier          ?
                    2 pik : do gry, jeżeli otwierający ma piki.
                    2 NT : pytanie o drugi kolor, po tym:
                                3 trefl/karo - skład 5 kierów i 5 trefli / kar.
                                3 kier - skład 5 kierów i 5 pików.
                    3 trefl : naturalne, sing off.
                    3 karo : inwit.
                    3 kier : blok.
2 pik           ?
                    2 NT : pytanie o drugi kolor.
                    3 karo : inwit.
                    3 trefl/kier : naturalne, sing off.
                    3 pik : blok.
 
Przejście do licytacji szlemowej:
2 kier           2 NT
3 trefl/karo      ?
                    3 karo/4 trefl, 3 pik : uzgodnienie kierów, cue bid.
                    3kier : nie forsuje.
                    4 trefl/4karo : uzgodnienie trefli / kar, wezwanie do cue bidu.
2 kier           2 NT
3 kier           ?
                    3 pik : uzgodnienie pików, forsujące.
                    4 trefl/karo : uzgodnienie kierów, cue bid.
2 pik            2 NT
3 trefl/karo      ?
                    3 karo/4 trefl, 3 kier : uzgodnienie pików, cue bid.
                    3 pik : nie forsuje.
                    4 trefl/karo : uzgodnienie trefli / kar, wezwanie do cue bidu.
 
Po interwencji obrońców:
2 kier  2 pik ?
                             ktr : karna.
                             2 NT : pytanie o drugi kolor.
                             3 trefl/karo : naturalne, forsujące.
 
OTWARCIE 2 BEZ ATU (2 NT)
 
Pierwsza odpowiedź:
     3 trefl/karo : wybór koloru do gry.
     3 kier/pik : naturalne, pytanie o fit, forsujące do dogranej.
     3 NT : sing off.
     4 trefl/karo : uzgodnienie koloru trefli / kar, blok.
     4 kier/pik : sing off.
     4 NT : Blackwood o 4 asy.
     5trefl/kar : sing off.
2 NT       3 kier/pik
?
I szczebel – renons lub singiel w kolorze odpowiedzi.
II szczebel – xx w kolorze odpowiedzi.
III szczebel – Hx w kolorze odpowiedzi.
IV szczebel – xxx w kolorze odpowiedzi.
V szczebel – Hxx w kolorze odpowiedzi.
Po powyższej odpowiedzi 4 trefl/karo jest pytaniem o 5 wartości w kolorze
zalicytowanym.
 
Po interwencji obrońców:
2 NT ktr  ?
                         pas : chęć gry 2 NT z kontrą.
                         rektr : równe kolory młodsze.
                         inne : naturalne.
2NT wejście kolorem ?
                                              ktr : karna.
                                              4 trefl/karo : do gry.
                                              4 NT : pytanie o lepszy kolor młodszy.
 
OTWARCIE 3 TREFL/KARO
 
3 trefl          3 karo : pytanie o krótkość, po tym:
                                   3 kier/pik : krótkość licytowana.
                                   3 NT : brak krótkości.
                                   4 trefl : krótkość w karach.
3 karo          4 trefl : pytanie o krótkość, po tym:
                                   4 karo : krótkość w treflach.
                                   4 kier/pik : krótkość licytowana.
                                   4 NT : brak krótkości.
3 trefl/karo      3 kier/pik : kolor 5+, forsujące, po tym odpowiedzi szczeblami,
                                             (jak po licytacji: 2 NT - 3 kier/pik).
3 trefl/karo      3 kier/pik
I szczebel         4 trefl/karo : sing off.
 
OTWARCIE 3 BEZ ATU (3 NT)
 
Pierwsza odpowiedź:
     4 trefl : chęć gry w kolor otwierającego na wysokości 4.
     4 karo : pytanie o krótkość.
     4 kier/pik : sing off.
     4 NT : pytanie o długość longera.
     5 trefl/karo : chęć gry w kolor otwierającego na wysokości 5.
3 NT       4 karo
?
4 kier/pik : krótkość w kolorze licytowanym.
4 NT : brak krótkości.
5 trefl/karo : kolor licytowany, krótkość w drugim kolorze młodszym.
 
Po interwencji obrońców:
3 NT - ktr - ?
                         pas lub rektr : chęć gry 3 NT.
3 NT - wejście kolorem - ?
                                               jak bez kontry.
 
OTWARCIA INNE
 
Odpowiedzi:
     nowy kolor : cue bid.
     5 NT : Blackwood na 5 wartości.
 
OTWARCIA NA III, IV RĘCE
pas         1 trefl
2 kier/pik : dobry kolor z fitem, teraz:
                       2 NT : naturalne lub ręka jednokolorowa z treflami, forsujące.
                       3 trefl : sing off.
                       3 karo : rewers.
                       3 kier/pik : inwit do końcówki.
                       4 trefl : kolor 5+ trefli, fit w kiery / piki, bez krótkości,
                                    ręka szlemikowa.
                       3 pik/4 kier, 4 karo : splinter z kolorem 5+ trefli.
pas         1 karo
2 kier/pik/3 trefl : kolor 5+ kierów / pików / trefli i fit w kara.
pas         1 karo
2 kier/pik      ?
                       2 NT : forsujące.
                       3 trefl : forsujące.
pas         1 karo
2 trefl            ?
                       2 kier/pik : 14+ PC, naturalne lub zatrzymanie, forsujące.
                       2 karo/3 trefl : nie forsuje.
                       2 NT/3 karo : forsujące.
pas         1 kier/pik
?
2 trefl : Drury, 9-11 PC, fit w kolorze otwarcia.
kolor z przeskokiem : 9-11 PC, dobry kolor 5+ i fit w kolor otwarcia.
kolor z podwójnym przeskokiem : 9-11 PC, fit w kolor otwarcia,
                                                            i splinter renons.
 
STREFA SZLEMOWA
 
CUE BIDY:
a)     Dajemy najbliższy, jaki posiadamy, bez względu na jego klasę.
b)    Pominąć kolor cue bidu, pomimo jego posiadania, można wtedy, gdy
     posiada się nadwyżki i będzie licytować się dalej po sing off partnera.
     Sekwencja taka może być używana do sprzedania renonsu.
c)     W zasadzie nie daje się cue bidu w 5+ kartowy kolor partnera z krótkością.
     Można go za to dać nawet z damą, jeżeli są podstawy sądzić, że jest to
     kolor dobry. Cue bid krótkościowy w kolor partnera można dać, gdy
     wcześniej była możliwość wskazania cue bidem honoru w tym kolorze.
d)    Po serii cue bidów powrót na kolor uzgodniony oznacza: albo brak
zatrzymania w nie licytowanym kolorze, albo obawę o jakość koloru
uzgodnionego.
e)     4 NT po serii cue bidów jest zawsze Blackwoodem.
 
BLACKWOOD:
4 NT jest Blackwoodem w następujących sytuacjach:
a)     Gdy jest licytowane bezpośrednio po otwarciu lub wejściu.
b)    Gdy nie może być sensowną odzywką naturalną.
c)     Gdy było poprzedzone cue bidem (jedyny wyjątek to 4NT po uzgodnieniu
     koloru młodszego w silnej sekwencji i cue bidzie krótkościowym).
Odpowiedzi na Blackwooda (zawsze stosujemy wersję 102): po asach-dama atu!
 
SPLINTER SKONTROWANY:
Po kontrze na cue bid krótkościowy:
a)     Rekontra – pełne wyłączenie.
b)    Pas – pewna akceptacja (teraz rekontra oznacza renons).
c)     Boczny kolor – akceptacja, cue bid, as w kolorze splintera.
d)    Powrót na kolor uzgodniony – sing off.
 
CUE BID HONOROWY SKONTROWANY:
Po kontrze na cue bid honorowy lub nieokreślony:
a)     Pas – obawa o podegranie – brak honoru.
b)    Dalsza licytacja – brak obawy o podegranie – dama, król lub singiel.
c)     Rekontra – as.
 
INTERWENCJA PO BLACKWOODZIE:
W razie interwencji kolorem po pytaniu o asy takim, jak: Blackwood,
wywołanie końcowe, a także po atutowej, pas jest wliczany w szczeble odpowiedzi. Po interwencji kontrą, pas i rekontrę wliczamy w szczeble odpowiedzi (rekontra jest karna tylko na nasz kolor).
 
INWIT 4 NT I 5 NT:
W sytuacji, gdzie 4 NT byłoby naturalnym inwitem, zalicytowanie 5 NT forsuje
i jest daniem możliwości wyboru najlepszego kontraktu na wysokości 6.
 
LICYTACJA OBRONNA
 
KONTRA WYWOŁAWCZA
 
Kontra jest wywoławcza po otwarciach do 4 kier włącznie. Po otwarciach
wyższych jest propozycyjna. Licytacja z bilansu i Lebensohl.
We wszystkich sekwencjach, po kontrze wywoławczej, kontra II broniącego
na nowy kolor jest propozycyjna. Mimo tego, licytacja w kolor odpowiedzi
jest naturalna, np.:
1 trefl/karo  ktr 1 kier  ?
                                                  ktr : propozycyjna.
                                                  2/3/4 kier : naturalne.
Kontrę odpowiedź stosujemy po uzgodnieniu koloru otwarcia przez
II broniącego także do wysokości 4 kier  włącznie, co przyrzeka czwórkę
w drugim kolorze starszym, ale:
1/2/3 pik ktr 4 pik ktr : karna.
W sekwencji poniższej gramy Lebensohlo-podobnym:
1 kier/pik ktr 2 kier/pik 2 NT : słabe na karach lub skład 4+ trefle
                                                                  i 4+ kara,
dodatkowo:
1 pik ktr 2 pik 2 NT : może być też słabe na kierach.
oraz:
1 kier/pik pas 2 kier/pik ktr -
pas             - 2NT : skład 4+ trefle i 4+ kara.
 
WEJŚCIE KOLOREM BEZ PRZESKOKU
 
Po wejściu kolorem na wysokości jednego:
a)     Nowy kolor na wysokości dwóch bez przeskoku nie forsuje.
b)    One over one forsuje.
 
WEJŚCIE KOLOREM Z PRZESKOKIEM
 
Wejście kolorem z przeskokiem wskazuje rękę jednokolorową z longerem
6+ kartowym i jest blokujące.
 
WEJŚCIE 1 BEZ ATU (1 NT)
 
Oznacza: 15-18 PC z zatrzymaniem w naturalnym kolorze otwarcia.
 
OBRONA PO OTWARCIU 1 BEZ ATU (1 NT)
 
Wejścia bezpośrednie po otwarciu:
ktr : skład 5+ i 4+, bez starszej piątki.
2 trefl/karo : skład 5+ kierów / pików i czwórka inna.
2 kier/pik : naturalne, ręka w zasadzie jednokolorowa, (dalej licytujemy
                    naturalnie).
2 NT : dwu-kolorówka na młodszych (dalsza licytacja jak po otwarciu 2 NT).
Na pozycji re-open:
ktr : 10+ PC, wznawiająca.
2 trefl : kolory starsze.
2 karo/kier/pik : naturalne.
 
OBRONA PO OTWARCIU 2 KARO (MULTI)
 
2 karo - ktr : kontra na piki.
2 karo pas 2 kier/pik ktr : kontra amerykańska.
2 karo  ktr 2 kier/pik ktr : kontra karna.
 
LICYTACJA PO OTWARCIU 3 BEZ ATU (3 NT)
GAMBLING
 
ktr : ręka zrównoważona.
4 trefl : dwu-kolorówka, kolory starszy-młodszy lub oba kolory starsze,
              bez specjalnych walorów defensywnych.
4 karo : dwu-kolorówka, kolory starszy-młodszy lub oba kolory starsze
              konstruktywne.
 
LICYTACJA PO OTWARCIU 1 TREFL
(SILNY TREF)
 
ktr/1 karo/1 kier/1 pik : wskazanie wistu.
1 kier/pik : Drury.
1 NT : dowolna dwu-kolorówka.
2/3/4 w kolor : bloki.